Svet stavebných a pracovných strojov je rozmanitý, nájdete v ňom desiatky druhov a stovky modelov, z ktorých každý exceluje v niečom inom. Zamýšľali ste sa však niekedy nad tým, prečo sú niektoré vybavené pásovým a iné kolesovým podvozkom? V článku vám prinášame odpoveď na túto otázku a detailné porovnanie výhod a nevýhod oboch riešení.

Na bager  a dozér patria pásy, alebo nie?

Väčšina ľudí, ktorí sa v oblasti stavebnej mechanizácie neorientujú, majú tak nejako zafixované, ako vyzerajú základné typy strojov. Už malí chlapci vedia, že   (správne rýpadlo) a buldozér (správne dozér – buldozér je typ dozéra) má pásový podvozok a nákladné autá, dumpre či nakladače majú zase namiesto pásov kolesá.

V súčasnom svete mechanizácie je však situácia odlišná . Výrobcovia sa snažia svojou ponukou vyhovieť požiadavkám širokého spektra zákazníkov z najrôznejších oblastí priemyslu a logistiky. Výsledkom je, že pri stavebných, ťažobných, poľnohospodárskych či logistických prácach môžete aj v našich končinách vidieť čoraz častejšie napr. aj rýpadlá či dozéry na kolesách alebo dumpre na pásoch.

Základom je dobrá trakcia

Najväčšou výhodou pásových podvozkov je ich trakcia. Kolesové stroje majú kontakt s povrchom iba v 4 bodoch s pomerne malou plochou, ľahko sa teda začnú prešmykovať napr. na bahne, piesku, snehu či ľade. Výrobcovia sa snažia trakciu vylepšiť zdvojenými pneumatikami i elektronickými asistenčnými systémami. Napriek tomu sa však nikdy nevyrovnajú pásom, ktoré majú niekoľkonásobne väčšiu styčnú plochu s povrchom.

Pri ťažkých mechanizmoch sa najčastejšie používajú oceľové pásy, ktoré excelujú v teréne. Na tvrdých povrchoch ako napr. asfalt či betón sa však situácia obracia v prospech gumy, lepšiu trakciu tu dosahujú gumené pásy alebo pneumatiky kolesových strojov.

Problémom pásov je, že poškodzujú nielen zelené plochy, ale aj cesty či chodníky. Pri prácach v zastavanom území je teda nasadenie kolesových strojov nevyhnutnosťou.

Čo sa týka stability pri prácach, pásové podvozky ako také sú, samozrejme, stabilnejšie. Kolesové stroje sú preto pre zvýšenie stability vybavené výsuvnými podperami. Z hľadiska stability teda dokážu kolesové stroje s tými pásovými bez problémov uhrať remízu.

Minimalizujte prestoje pre stavebné stroje

Hoci sú pásové   obratné a dokážu sa otočiť na mieste, na ich presun medzi vzdialenejšími staveniskami, resp. pracoviskami musíte použiť ďalší kus techniky. Výsledkom sú vyššie náklady na palivo, ľudské zdroje, ale aj zbytočné prestoje pri nakládke a vykládke stroja.

Kolesové stroje sú, na rozdiel od nich, do veľkej miery samostatné. Po cestách v rámci mesta, resp. na veľmi krátke vzdialenosti medzi mestami sa dokážu presúvať aj samé. Niektoré pritom dosiahnu rýchlosť až 40 km/h.

Na druhej strane, aj s kolesovými strojmi vás môžu čakať prestoje, spôsobené počasím. V príliš rozbahnenom či zasneženom teréne sa jednoducho nedokážu pohybovať, pokým silu pásových strojov môžete využívať v podstate 12 mesiacov v roku.

Výkon a náklady na obstaranie a údržbu

Problémom pri kolesových, ale aj pásových strojoch môže byť slabá dostupnosť modelov. Napr. pásové rýpadlá Caterpillar sa vyrábajú aj s hmotnosťou vyše 90 t, pokým tie kolesové zoženiete iba vo variante do 25 t. Dôvodom úzkej modelovej ponuky sú pri niektorých strojoch konštrukčné limity, pri iných je to zase slabý dopyt. Kolesové stroje často neponúka ani  .

Pri výbere si okrem nákladov na obstaranie dajte pozor aj na náklady na údržbu. Pásové podvozky sú komplikovanejšie, majú viac pohyblivých častí a ich servis je teda drahší než pri kolesových. Okrem toho sa ich súčasti aj rýchlejšie opotrebúvajú.

Pri opotrebovaní musíte meniť aj samotné pásy. Oproti pneumatikám však majú výhodu v tom, že sú odolné voči defektom.

 

 

Facebook Comments

You may also like

Vedeli ste, že je možné súkromne letieť stíhačkou?

Pre milovníkov adrenalínu a letectva je let stíhačkou